یزد:جعفری خبرنگاربهداشت و درمان یزدفردا:یک جراح پلاستیک یزدی توصیه کرد: قبل از انجام جراحی زیبایی مشاوره های متعدد انجام شود تا از اعمال جراحی غیر ضروری جلوگیری شود.



دکتر محمد جلیلی منش در گفت و گو با خبرنگاربهداشت و درمان، در خصوص مدگرایی و جراحی های زیبایی و علل آن اظهار کرد: جوامع انسانی به مرور زمان پس از رفع نیازهای اولیه و ضروری خویش در پی تغییر و ارتقاء در کیفیت زندگی خود بوده اند، آنچه که امروزه به مدرن شدن ومدرنیسم موسوم است.



این امر نشان دهنده آن است که ذهن بشر از دغدغه های اساسی زندگی چون، خوراک، مسکن و پوشش آسوده گردیده است. شک نیست که بهبود و افزایش کیفیت زندگی روی شیوه زندگی و روابط اجتماعی افراد اثرات مثبت و سازنده ای داشته باشد.ولی گاهی در این مسیر اشتباهات یا انحرافاتی بوجود می آید که نه تنها سازنده و مفید نیست بلکه خود باعث سلب آسایش و توقف یا حتی عقبگرد در مسیر پیشرفت و تعالی افراد می گردد.



وی تصریح کرد: امروزه مدگرایی یکی از مشخصه های مدرنیسم تلقی شده و به عنوان سمبل یانشانه پیشرفت اجتماعی ، فرهنگی و اقتصادی محسوب می گردد.تفاوت فاحشی که در سبک زندگی روستایی و شهری در کشور ماوجود دارد به سادگی این مسئله را روشن می کند.



وی افزود: مدگرایی اساسا بر پایه نیازهای اولیه و منطقی و مثبت بشری استوار است. این نیازها شامل، تنوع طلبی، مورد توجه واقع شدن، تغییر در شیوه زندگی و همرنگی با همنوعان می باشند.رفتارهای مدگرایانه تنوع زیادی داشته و شامل؛ نحوه پوشش خوراک، مسکن و سیله نقلیه میهمانی ها و مراسمات، نحوه گذراندن اوقات فراغت و حتی نوع رشته تحصیلی فرزندان و ... می باشند.



جلیلی منش خاطرنشان کرد: اینها علیرغم آسیب های فرهنگی و اجتماعی عموما دارای بار مالی بر اقتصاد خانوده ها می باشند. خطرناک ترین رفتارها مواردی است که علیرغم بار مالی سبب اسیب های جسمی به خود افراد می شوند.



دکتر جلیلی منش یادآورشد: متاسفانه انگونه که مشاهده می شود در جامعه ما بسیاری از خانوده هایی که زیر بار این رفتارها نمی روند بیشتر بخاطر مشکل اقتصادی است. و نگرانی از بابت جنبه های اجتماعی و فرهنگی آن را احساس نمی کنند.بسیاری از مواردی را می بینیم که شیوه زندگی یک خانواده پس از بهبود اوضاع اقتصادی آنها بکی تغییر پیدا می کند و به ناگهان بدون آنکه هیچ تغییری در محیط اطراف آنها ایجادشده باشد چرخش وسیع در سبک زندگی و رفتارهای اجتماعی آنها ایجاد می گردد گویی که سالهاست منتظر این موقعیت بوده و همه زمینه های آن آماده شده بوده است.



وی عنوان داشت: گاهی مدگرایی وسیله ای نه برای ارتقاء فرهنگ و روابط اجتماعی بلکه ابزاری برای سوء استفاده تولیدکنندگان مدگردیده و اکثریت افراد جامعه را گرفتار خود می کند. این افراد عمدتا کسانی هستند که دچار پذیرش کورکورانه و تقلیدهای چشم بسته گردیده و بیشتر هم جوامعی را درگیر می کند که متولیان آن جامعه از اقدامات روشنگرایانه و آگاه سازی غافل می باشند.

جلیلی منش گفت: وقتی بخشی از جامعه گرفتار مدگرایی گردیده بقیه انها نیز تلاش می کنند تا اصطلاحا از قافله عقب نمانند و حتی سبقت بگیرند.عموما افرادی که به این پدیده مبتلا می گردند در پی جلب توجه دیگران به خود بوده و سعی می کنند به نوعی با روشهای دیگرمدگرایی خود را متمایز و برتر جلوه دهند.

این جراح زیبایی بیان داشت: یکی از رفتارهای مدگرایانه که شاید بتوان گفت انحصار به کشور ما دارد تمایل وافر افراد به ایجاد تغییراتی در ظاهر بدن و چهره می باشد.اعمال جراحی پلاستیک و زیبایی در تمام دنیا انجام می گردد ولی نکته مهم آن است که این جراحی باید در موارد مشخصی باید صورت گیرد.

وی افزود: در بسایری از پرسشنامه هایی که از افراد متقاضی اعمال جراحی زیبایی در مورد علل تمایل به جراحی سوال گردیده است ریشه های این تقاضاها در چشم وهم چشمی، تنوع طلبی، تغییر د روحیه، پیداکردن همسر مناسب، استخدام و یا پیدا کردن شغل و غیره دیده می شود.اینها موراد مهمی است که نه تنها بیمار به نتیجه دلخواه نمی رسد بلکه حتی اگر عمل نیز با موفقیت صدردصد انجام شود باعث افسردگی و پشیمانی بیمار می گردد زیرا نظر بیمار عمل وقتی موفق است که به هدف خویش رسیده باشد. (لازم به ذکراست هدف بیمار نه زیبایی بلکه پیداکردن شغل همسر مناسب یا غیره بوده است.)

لذا توصیه می گردد قبل از انجام جراحی زیبایی مشاوره های متعدد انجام شود تا از اعمال جراحی غیر ضروری جلوگیری شود.

وی همچنین توصیه کرد: در صورتی که عیب مشخصی وجود نداشته باشد ( مثلا در مرود جراحی های بینی عدم وجود انحراف و یا عیب ظاهری غیر قابل قبول در جامعه توصیه به جراحی نمی شود.

وی گفت: عمل جراحی وقتی برای کسب شغل یا موقعیت اقتصادی خاص باشد و یا عمل جراحی وقتی برای بهبوی روابط خانوادگی باشد (زن و شوهری که مدام با هم اختلاف دارند و یکی از طرفین رفع این اختلافات را در جراحی زیبایی بینی می یابد)، عمل جراحی وقتی برای همسریابی و ازدواج باشد و یا عمل جراحی وقتی برای رفع مشکلات روحی و روانی از جمله افسردگی و گوشه گیری باشد توصیه نمی گردد.


این جراح پلاستیک و زیبایی در پایان متذکرشد: جداکردن مد و مدگرایی از جامعه میسر نیست ولی باید با ارائه روشهای جایگزین و منطقی و اگاهی دادن به افراد جامعه در هر زمینه توسط متخصصان، آسیب های اجتماعی و ورانی و فرهنگی را به حداقل رسانید.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا